EGZAMIN RADCOWSKI 2024 - informacje dla przystępujących

Zamknij

Komunikat w sprawie składania wniosków o wpis na listę radców prawnych po egzaminie radcowskim 2021

Szanowni Państwo,

 

w związku z ogłaszaniem przez kolejne komisje egzaminacyjne wyników Egzaminu Radcowskiego w roku 2021, osoby, które otrzymały wynik pozytywny i zamierzają w najbliższym czasie złożyć wniosek o podjęcie przez Radę OIRP w Poznaniu uchwały o wpisie na listę radców prawnych, zobowiązane są do złożenia oryginałów lub urzędowo poświadczonych kopii następujących dokumentów, stosownie do treści przepisu art. 24 Ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych  (Dz.U. z 2020 r. poz. 75) oraz §10 załącznika do uchwały nr 164/XI/2021 Prezydium Krajowej Rady Radców Prawnych z dnia 12 marca 2021 r. w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały w sprawie regulaminu prowadzenia list radców prawnych i list aplikantów radcowskich:

 

  1. W przypadku osób, które do egzaminu radcowskiego przystępowały na podstawie ukończonej aplikacji radcowskiej:

– wniosek o wpis na listę radców prawnych

– aktualną informację o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego – z datą nie wcześniejszą niż 1 miesiąc przed jej złożeniem.

Wskazuje się jednocześnie, iż wydruk wizualizacji dokumentu elektronicznego „Informacja o osobie z Krajowego Rejestru Karnego” nie jest dokumentem, o czym Ministerstwo Sprawiedliwości informuje na stronie internetowej pod adresem: https://ekrk.ms.gov.pl/ep-web, w związku z czym – należy dołączyć do wniosku nośnik cyfrowy (płyta CD, DVD, pendrive) zawierający plik stanowiący w tym wypadku właściwy dokument.

– oświadczenie o korzystaniu z pełni praw publicznych

– oświadczenie o posiadaniu pełnej zdolności do czynności prawnych

– oświadczenie o zakończonych lub toczących się przeciwko wnioskodawcy postępowaniach karnych lub dyscyplinarnych

 

  1. W przypadku osób, które do egzaminu radcowskiego przystępowały bez ukończenia aplikacji radcowskiej:

oprócz wyżej wymienionych: oryginały lub urzędowo poświadczone kopie dokumentów uprawniających dopuszczenie do egzaminu radcowskiego – w tym – oryginał dyplomu ukończenia studiów prawniczych w Rzeczypospolitej Polskiej lub zagranicznych studiów prawniczych uznanych w Rzeczypospolitej Polskiej lub odpis dyplomu uwierzytelniony przez uczelnię lub notariusza

 

W obu przypadkach należy także załączyć oryginał  dowodu opłaty wpisowej – na konto OIRP Poznań (główne konto izby: 34 1090 1359 0000 0000 3501 8502):

zgodnie z §4 i §5 uchwały nr 144/VII/2010 Krajowej Rady Radców Prawnych z dnia 17 września 2010 r. w sprawie wysokości opłat związanych z wpisem na listę radców prawnych, listę aplikantów radcowskich i listę prawników zagranicznych:

  1. od kandydatów ubiegających się o wpis na listę radców prawnych na podstawie  art. 24 ust. 1 ustawy (tj. po ukończonej aplikacji radcowskiej) – opłata za decyzję w sprawie wpisu na listę radców prawnych wraz z opłatą manipulacyjną w łącznej wysokości: 60% minimalnego wynagrodzenia za pracę tj. 1680,00 zł
  2. od kandydatów ubiegających się o wpis na listę radców prawnych na podstawie  art. 24 ust. 1 w związku z art. 25 ust. 2 ustawy (bez odbytej aplikacji radcowskiej) – opłata za decyzję w sprawie wpisu na listę radców prawnych wraz z opłatą manipulacyjną w łącznej wysokości: 100% minimalnego wynagrodzenia za pracę tj. 2800,00 zł

Dodatkowo – w przypadku osób urodzonych przed dniem 1 sierpnia 1972 r. – oświadczenie, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2007 r. Nr 63, poz. 425, z późn. zm.), albo informację, o której mowa w art. 7 ust. 3a tej ustawy

 

Wszystkie wnioski o wpis prosimy składać w Sekretariacie Radców Prawnych OIRP Poznań – II PIĘTRO, pokój nr 23 OIRP:

– od kandydatów ubiegających się o wpis na listę radców prawnych na podstawie  art. 24 ust. 1 ustawy – do dnia 9 lipca 2021 r.

– od kandydatów ubiegających się o wpis na listę radców prawnych na podstawie  art. 24 ust. 1 w związku z art. 25 ust. 2 ustawy – do dnia 6 lipca 2021 r.

tak aby uchwały w sprawie wpisu mogły zostać podjęte podczas planowanego w połowie lipca posiedzenia Rady OIRP w Poznaniu. Wnioski w sprawie wpisu na listę radców prawnych muszą dotrzeć fizycznie do OIRP Poznań do ww. dni włącznie, aby mogły być sprawdzone pod względem formalnym. Wnioski, które zostaną nadane pocztą i zostaną doręczone po wskazanych terminach i po posiedzeniu Rady OIRP Poznań – będą oczekiwać na kolejne posiedzenie.

 

UWAGA! Osoby, które przystępowały do egzaminu radcowskiego bez odbycia aplikacji (oraz osoby, które zdawały egzamin radcowski w związku z odbyciem aplikacji radcowskiej – w zeszłym roku lub wcześniej, a do tej pory nie złożyły wniosku o wpis na listę radców prawnych) – na podstawie §14, §15, §16 i §17 załącznika do uchwały nr 164/XI/2021 Prezydium Krajowej Rady Radców Prawnych z dnia 12 marca 2021 r. w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały w sprawie regulaminu prowadzenia list radców prawnych i list aplikantów radcowskich – są zobowiązane do stawienia się na posiedzeniu Komisji ds. Wpisów Rady OIRP Poznań.

O terminie rozmów zostaniecie Państwo poinformowani telefonicznie lub mailowo – po złożeniu wniosku o wpis na listę radców prawnych.

 

Po złożeniu przez Państwa wniosków o wpis na listę radców prawnych i podjęciu przez Radę OIRP uchwał w sprawie wpisu na listę radców prawnych, każda zainteresowana osoba otrzyma osobny dokument w postaci uchwały o wpisie na listę radców prawnych.

 

UWAGA!

 

  

Poza obowiązkiem wysłania uchwał w sprawie wpisu na listę radców prawnych do osób zainteresowanych, uchwały wraz z aktami osobowymi wysyłane są do Ministerstwa Sprawiedliwości. Ministerstwo ma 30 dni na zbadanie akt sprawy i złożenie sprzeciwu wobec wpisu na listę radców prawnych. Po zwrocie akt z Ministerstwa z adnotacją o braku sprzeciwu, wnioskodawca może przystąpić do ślubowania na radcę prawnego.

Tradycją OIRP Poznań jest organizowanie jednego większego ślubowania dla przyszłych radców prawnych. Planowany, zbiorowy termin ślubowania to 3 września 2021 r. Termin ten zostanie potwierdzony w osobnym komunikacie na stronie internetowej OIRP Poznań.

Osoby składające ślubowanie najczęściej robią to w togach radcowskich, nie ma jednak obowiązku posiadania takiej togi do ślubowania. Obowiązuje jednakże strój formalny.

 

Dopiero po złożeniu ślubowania przed Dziekanem Rady OIRP Poznań, wpis na listę radców prawnych upoważnia do wykonywania zawodu.

 

Po złożeniu ślubowania na radcę prawnego, jesteście Państwo zobowiązani do złożenia zawiadomienia o wykonywaniu zawodu radcy prawnego dostępnego m.in. na stronie internetowej: https://www.poznan.oirp.pl/radca-prawny/twoje-formalnosci/dokumenty/ i dostarczenia lub przesłania go niezwłocznie do siedziby OIRP Poznań.

Ten oraz pozostałe dokumenty dotyczące statusu radcy prawnego dostępne będą także w extranecie radców prawnych (baner do logowania znajduje się na stronie internetowej OIRP Poznań).  Państwa konta jako radców prawnych winny być aktywne w przeciągu 2 tygodni po złożeniu ślubowania na radcę prawnego. O samym uruchomieniu Extranetu Radców Prawnych dla Państwa – zostaniecie Państwo powiadomieni w osobnej wiadomości mailowej, na adres – w przypadku „byłych aplikantów” – podany do tej pory w ekstranecie aplikantów, w przypadku osób wpisujących się na listę bez odbycia aplikacji – na adresy mailowe podane w kwestionariuszach osobowych (oraz wykorzystywane do kontaktu podczas organizacji samego egzaminu radcowskiego).

 

Złożenie informacji przez extranet nie wymaga ponownego zgłaszania w formie papierowej, chyba, że jest to informacja o niewykonywaniu zawodu to wtedy w formularzu Za­wia­do­mie­nie o for­mie wy­ko­ny­wa­nia za­wo­du https://www.poznan.oirp.pl/radca-prawny/twoje-formalnosci/dokumenty/ pkt. E

W przypadku braku zawiadomienia o niewykonywaniu radca ma automatycznie przypisany status „wykonujący” i składkę 100 zł.

Na osobie wpisanej na listę radców prawnych spoczywa obowiązek wykonywania zawodu radcy prawnego zgodnie z Kodeksem Radcy Prawnego, Regulaminem Wykonywania Zawodu, a także regularne opłacanie składek radcowskich oraz doskonalenie zawodowe. Informacje przydatne w trakcie wykonywania zawodu znajdują się na stronie OIRP Poznań w zakładce „Radcy Prawnego”.

PYTANIA dotyczące samego wykonywania zawodu radcy prawnego – prosimy już uprzejmie kierować na adres rada@poznan.oirp.pl

 

Dział Aplikacji OIRP Poznań

Pozostałe informacje

29.03.2024

Życzenia Wielkanocne

28.03.2024

UWAGA! W dniu 29.03.2024 r. (piątek) biuro OIRP w Poznaniu będzie czynne do godz. 13.00

UWAGA! W dniu 29.03.2024 r. (piątek) BIURO OKRĘGOWEJ IZBY RADCÓW PRAWNYCH BĘDZIE CZYNNE DO GODZ. 13.00

Wielkość czcionki
Kontrast